جستجو برای:
سبد خرید 0
  • کانال شعر
  • دوره‌ها
    • آموزش سرایش شعر
    • علم بلاغت
      • معانی
      • بدیع
      • بیان
    • علم عروض و قافیه
  • وبلاگ
    • علم بلاغت
      • علم بلاغت
      • معانی
        • علم معانی
        • جمله‌های خبری
        • جمله‌های انشایی
      • بیان
        • علم بیان
        • تشبیه
        • استعاره
        • مَجاز
        • کنایه
      • بدیع
        •  علم بدیع
        • بدیع لفظی
          • جناس
          • سجع
          • تکرار
        • بدیع معنوی
          • تشبیه
          • تناسب
          • ایهام
          • ترتیب کلام
    • علم عروض و قافیه
      • مفاهیم اولیۀ علم عروض
      • ارکان و اوزان عروضی
      • انواع  زحافات ارکان عروضی
      • انواع وزن شعر در زبان های گوناگون و شعر فارسی
      • مفاهیم، مبانی و تاریخچۀ قافیه در ادبیات جهان
      • انواع حروف، حرکات، عیوب و اختیارات شاعری در علم قافیه
    • سبک‌های شعر فارسی
      • سبک شناسی
        • سبک خراسانی
        • سبك بینابین
        • سبک عراقی
        • مکتب وقوع
        • سبک هندی
        • سبک بازگشت ادبی
    • دستور زبان فارسی
      • اسم
        • انواع اسم
      • فعل
        • فعل
        • اقسام فعل به اعتبار زمان
        • گذار و جهت فعل
        • وجه فعل
        • افعال معین و شبه معین
      • صفت
        • صفت
        • اقسام صفت از حيث معنا و مفهوم
    • انواع ادبی
      • انواع ادبی
        • ادبیات حماسی
          • مختصات آثار حماسی
        • ادبیات غنایی
        • ادبیات تعلیمی
      • قالب های شعر فارسی
        • قصیده
        • غزل
        • قطعه، رباعی و دوبیتی      
    • نقد و نظریه‌های ادبی معاصر
      • بینامتنیّت
      • نشانه شناسی
      • فرمالیسم روسی
      • ساختارگرایی
    • تاریخ ادبیات فارسی
      • رابطۀ ادبیات و تاریخ
      • تاریخ ادبیات ایران قبل از اسلام
      • تاریخ ادبیات ایران بعد از اسلام
    • مکتب‌های ادبی
      • مكتب ادبی كلاسيسم
      • مکتب ادبی رمانتیسم
        • چگونگی شکل گیری مکتب ادبی رمانتیسم
        • مکتب ادبی رمانتیسم
        • رمانتیسم در کشورهای مختلف
      • مکتب ادبی رئالیسم
        • مكتب ادبی رئالیسم
        • انواع رئالیسم
        • مؤلفه های آثار رئالیستی
      • مكتب ادبی سمبولیسم
  • دربارۀ ما
کانال شعر
  • کانال شعر
  • دوره‌ها
    • آموزش سرایش شعر
    • علم بلاغت
      • معانی
      • بدیع
      • بیان
    • علم عروض و قافیه
  • وبلاگ
    • علم بلاغت
      • علم بلاغت
      • معانی
        • علم معانی
        • جمله‌های خبری
        • جمله‌های انشایی
      • بیان
        • علم بیان
        • تشبیه
        • استعاره
        • مَجاز
        • کنایه
      • بدیع
        •  علم بدیع
        • بدیع لفظی
          • جناس
          • سجع
          • تکرار
        • بدیع معنوی
          • تشبیه
          • تناسب
          • ایهام
          • ترتیب کلام
    • علم عروض و قافیه
      • مفاهیم اولیۀ علم عروض
      • ارکان و اوزان عروضی
      • انواع  زحافات ارکان عروضی
      • انواع وزن شعر در زبان های گوناگون و شعر فارسی
      • مفاهیم، مبانی و تاریخچۀ قافیه در ادبیات جهان
      • انواع حروف، حرکات، عیوب و اختیارات شاعری در علم قافیه
    • سبک‌های شعر فارسی
      • سبک شناسی
        • سبک خراسانی
        • سبك بینابین
        • سبک عراقی
        • مکتب وقوع
        • سبک هندی
        • سبک بازگشت ادبی
    • دستور زبان فارسی
      • اسم
        • انواع اسم
      • فعل
        • فعل
        • اقسام فعل به اعتبار زمان
        • گذار و جهت فعل
        • وجه فعل
        • افعال معین و شبه معین
      • صفت
        • صفت
        • اقسام صفت از حيث معنا و مفهوم
    • انواع ادبی
      • انواع ادبی
        • ادبیات حماسی
          • مختصات آثار حماسی
        • ادبیات غنایی
        • ادبیات تعلیمی
      • قالب های شعر فارسی
        • قصیده
        • غزل
        • قطعه، رباعی و دوبیتی      
    • نقد و نظریه‌های ادبی معاصر
      • بینامتنیّت
      • نشانه شناسی
      • فرمالیسم روسی
      • ساختارگرایی
    • تاریخ ادبیات فارسی
      • رابطۀ ادبیات و تاریخ
      • تاریخ ادبیات ایران قبل از اسلام
      • تاریخ ادبیات ایران بعد از اسلام
    • مکتب‌های ادبی
      • مكتب ادبی كلاسيسم
      • مکتب ادبی رمانتیسم
        • چگونگی شکل گیری مکتب ادبی رمانتیسم
        • مکتب ادبی رمانتیسم
        • رمانتیسم در کشورهای مختلف
      • مکتب ادبی رئالیسم
        • مكتب ادبی رئالیسم
        • انواع رئالیسم
        • مؤلفه های آثار رئالیستی
      • مكتب ادبی سمبولیسم
  • دربارۀ ما

وبلاگ

کانال شعر > علم بلاغت > بدیع >  علم بدیع

 علم بدیع

7 اردیبهشت 1403
ارسال شده توسط Admin
بدیع، علم بلاغت

علم بدیع
figures of speech

بدیع واژه‌ای است عربی به معنی نو و نوآورنده و در اصطلاح علم صرف عربی به معنی اسم فاعل و اسم مفعول است؛ یعنی هم به معنی نوآورنده و هم نو آورده شده به کار رفته است. کلمۀ بدیع در لغت به معنی چیز تازه و نو ظهور و نو آیین و در اصطلاح عبارت است از آرایش سخن فصیح بلیغ، خواه نظم باشد و خواه نثر. مترادف آن را سخن‌آرایی و نادره گویی و نغزگفتاری می‌توان گفت.
موضوع علم بدیع سخن ادبی فصیح و بلیغ است و اموری را که موجب زینت و آرایش کلام بلیغ می‌شود محسِنّات و صنایع بدیعی می­ نامند؛ مانند جناس و سجع و ترصیع و امثال آن.
شرط اصلی سخن‌آرایی آن است که کلام دارای فصاحت و بلاغت باشد؛ یعنی تا استخوان‌ بندی سخن درست و استوار نباشد، آوردن صنایع بدیعی بیهوده و بی ­اثر است و مَثَلش چنان است که دیوار سست­ بنیاد را که مشرِف بر انهدام است.
بدیع هم دانش است و هم هنر، در میان رشته‌های گوناگون ادبیّات؛ یعنی لغت، صرف، نحو، معانی، بیان و انواع نظم و نثر، بدیع از ظرافت و لطافت ویژ‌ه­ ای برخوردار است و به همین دلیل نقش آن در ذوق آفرینی و شوق‌ آوری برجسته است. بدیع هم دانش است و هم هنر؛ زیرا هم زیباسازی سخن است و هم هنر زیباسازی آن.
ترفند‌ها و آرایه‌های ادبی، ابتدا همه بدیع نامیده می‌شد، بعد‌ها بخشی از آن‌ها که برای بیان یك مطلب به شیوه‌ های خیال‌انگیز گوناگون به کار می‌رفت یعنی تشبیه، استعاره، مجاز، کنایه و… از بدیع جدا شد و در علمی به نام بیان جای گرفت. بخشی دیگر که در سخن گفتن به مقتضای حال برای دخالت در نفوس و عقول از آن‌ ها استفاده می‌شد در علمی به نام معانی مورد بررسی قرار گرفت و نام بدیع منحصر شد به بقیه فوت و فن‌های شاعری.
علمای بلاغت بدیع را علم آرایش کلام می‌دانند؛ به عبارت دیگر معتقدند که زیبایی ترفند‌های علم بیان و علم معانی ذاتی است و زیبایی علم بدیع، عرضی و آرایشی. پس کلام، نخست باید زیبایی ذاتی داشته باشد و بعد اگر از آرایه‌های بدیعی هم استفاده بشود زیباتر می‌گردد، همچون زیبارویی که اگر آرایش هم نکند زیباست؛ امّا آرایش او را زیباتر می‌سازد.

تاریخچۀ علم بدیع

صنایع بدیعی تنها به زبان عربی و فارسی اختصاص ندارد و کاربرد آن در زبان‌های دیگر نیز رایج بوده و هست. اصول علم بلاغت از دیرباز نزد یونانیان و رومیان و ایرانیان قدیم پذیرفته بوده و سخنوران در بیان سخن، موازین بلاغت را رعایت می‌کرده ­اند؛ امّا پارسی زبانان دانشِ بلاغت و آرایه‌های بدیعی را از زبان عربی اخذ و اقتباس نموده‌اند؛ زیرا اولاً اصطلاحات و نام‌هایی که بر این گونه آرایه‌ها نهاده‌اند، همانند: جناس، سجع، موازنه، ‌ایهام و نظایر آن‌ها، همه عربی هستند.
دیگر اینکه دانستن و شناختن زیبایی‌های لفظی و معنوی قرآن کریم، مستلزم پی بردن به زبان عربی بود که این کار را ایرانیان مسلمان با فراگیری زبان عربی و اخذ و اقتباس آرایه‌های بدیعی آن، در زبان فارسی نیز معمول ساختند؛ بنابراین برای پی بردن به تاریخچۀ علم بدیع، ابتدا باید آن را در زبان عربی جستجو کرد. در زبان عربی، شاعران و نویسندگان، لطف و زیبایی اینگونه صنایع را از دیرباز می‌شناختند و آن‌ها را در آثار خود به کار می‌بردند.
قدیمی‌ترین کتاب بدیع در زبان فارسی، «ترجمان البلاغه» رادویانی (قرن پنجم) است و بعد از آن «حدائق السحر فی دقائق الشعر» رشیدالدّین وطواط (متوفی در ۵۷۳) که در غالب مواضع به ترجمان البلاغه نظر داشته است؛ امّا آخرین و مهمترین کتاب کلاسیکی که در آن تا حدودی نظم و نسق نو دیده می‌شود، کتاب «مستطاب المعجم فی معاییر اشعار العجم » شمس قیس رازی است (که او هم به نوبۀ خود به حدائق السحر نظر داشته است) و بعد از آن کتاب مهمی- مگر یکی دو عنوان- در بدیع فارسی تألیف نشده است.

موضوع علم بدیع

موضوع علم بدیع آگاهی از شیوه‌ های زیباتر کردن شعر و نثر است. دانستن اصول این علم و کاربرد آن در متون مختلف برای شاعران و نویسندگان لازم است. زیرا با کاربرد این علم در متون ادبی، می‌توان به جنبۀ ادبیت اثر افزود.
علم بدیع بر اساس کاربرد در سطح لفظ و معنای متون ادبی به دو قسمت بدیع لفظی و بدیع معنوی تقسیم شده است. هرچند برخی از ادب پژوهان و استادان مقولۀ ادبیات، علم بدیع را در سه بخش بدیع لفظی، معنایی و لفظی و معنایی تقسیم کرده‌اند. ولی غالب استادان ادبیات فارسی دو بخش بدیع لفظی و بدیع معنوی را برای علم بدیع در نظر گرفته‌اند.

الف) آرایه‌های برونی یا لفظی

شیوه‌هایی هستند که بخش برونی سخن را می‌آرایند و می‌پردازند؛ ـ بخش برونی سخن همان است که با زبان گفته می‌شود، با گوش شنیده می‌شود و چون نوشته شود با چشم دیده می‌شود ـ بنابراین هر شیو‌ه ای که سخن را نرم و هموار بر زبان بگذراند یا نغمه و نوای آن را گوشنواز سازد یا شکل و سیمایی چشم ­نواز بدان بخشد آرایۀ برونی و صنعت لفظی خواهد بود.

ب) آرایه‌های درونی یا معنوی

شگرد‌هایی هستند که بخش درونی سخن را می‌پرورند؛ ـ بخش درونی سخن همان معنی و پیامی است که از بخش برونی آن دریافت می‌شود ـ بنابراین هر شگردی که معنی و مضمون سخن را پرورده و پرداخته سازد تا ذهن و ذوق آن را بیشتر و بهتر بپسندد و بپذیرد، آرایۀ درونی و صنعت معنوی خواهد بود.
آرایه‌های برونی بر ساختار صوتی و سیمایی سخن استوارند؛ از این روی اگر این ساختار دگرگون گردد، هرچند معنی دگرگون نشود، ناگزیر از میان خواهند رفت؛ امّا آرایه‌های درونی چون نه بر ساختار صوتی و سیمایی که بر ساختار معنایی سخن بنیاد دارند، اگر بی‌آنکه معنی دگرگون شود، ساختار صوتی و سیمایی دگرگون گردد، برجای خواهند ماند و آسیبی نخواهند دید. نکتۀ دیگر اینکه آرایه‌های برونی بیشتر چشم و گوش را می­ نوازند و آرایه‌های درونی عقل و هوش را.
بدیع لفظی شامل آرایه‌هایی است که بر جنبۀ ادبیت اثر ادبی از نظر لفظی می‌افزایند و در ایجاد موسیقی کلام تأثیرگذارند. از صناعات مهم در حوزۀ بدیع لفظی می‌توان جناس، سجع و واج‌آرایی را نام برد. برخلاف بدیع لفظی، بدیع معنوی دربر گیرندۀ آرایه‌ها و صناعاتی است که بین اجزای کلام ادبی از طریق معنی ارتباط ایجاد کرده و از این شیوه بر ادبیت و زیبایی اثر می‌افزاید. از آرایه‌های مهم در حوزۀ بدیع معنوی می‌توان به مراعات نظیر، تلمیح، تضمین، تضاد، ‌ایهام، حس‌آمیزی و… اشاره کرد.
ارزش و اهمیّت صنایع بدیعی بر سخن‌شناسان پوشیده نیست؛ زیرا این گونه صنایع بر لطف و زیبایی معنی کلام می‌افزاید و هم سخن را آهنگین و گوش نواز ساخته، موجب انبساط خاطر شنونده می‌گردد. گاه سخن منثور را به صورت کلامی موزون و منظم، جلوه می‌دهد و گاه پیوند‌هایی معنوی در کلام ایجاد می‌کند و سخن گوینده را به کلام ادبی نزدیك می‌گرداند و رغبت مخاطب را به خواندن اثر بیشتر می‌کند.

منابع و مآخذ

۱. بدیع از دیدگاه زیبایی‌شناسی، دکتر تقی وحیدیان کامیار.
۲. زیور سخن در بدیع فارسی، دکتر محمدعلی صادقیان.
۳. فنون بلاغت و صناعات ادبی، جلال الدّین همایی.
۴. نگاهی تازه به بدیع، دکتر سیروس شمیسا.
۵. هنر بدیع، دکتر محمدرضا طباطبایی.
۶. هنر سخن‌آرایی(فن بدیع)، دکتر محمد راستگو.

برچسب ها: figures of speechRhetoric Scienceعلم بدیععلم بلاغت
قبلی آنیمیسم و تشخیص
بعدی مفاهیم اولیۀ علم عروض

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
دسته‌ها
  • ادبیات حماسی
  • انواع ادبی
  • بدیع
  • بدیع لفظی
  • بدیع معنوی
  • بیان
  • تاریخ ادبیات ایران بعد از اسلام
  • تاریخ ادبیات ایران قبل از اسلام
  • تاریخ ادبیات فارسی
  • دستور زبان فارسی
  • سبک‌های شعر فارسی
  • صفت
  • علم بلاغت
  • علم عروض و قافیه
  • غزل
  • فعل
  • قالب های شعر فارسی
  • معانی
  • مکتب ادبی رمانتیسم
  • مکتب‌های ادبی
  • نقد و نظریه‌های ادبی معاصر
برچسب‌ها
Adjective basics and history of rhyme in world literature faults and powers of a poet in the science of rhyme figures of speech form History of Persian literature Indian style Intertextuality literary genres Literary restoration style Literary school of realism Literary schools Literary theory Persian grammer Prosody and rhyme Rhetoric Science Romanticism literary schooll Science Semantics Stylistics The science of expression Types of weight of poetry verb اسم انواع ادبی انواع حروف، حرکات، عیوب و اختیارات شاعری در علم قافیه انواع وزن شعر بینامتنیّت تاریخ ادبیات فارسی دستور زبان فارسی زحافات عروضی سبک بازگشت ادبی سبک شناسی سبک هندي صفت عروض و قافیه علم بدیع علم بلاغت علم بیان علم معانی فعل قالب شعر فارسی مكتب ادبی رئالیسم مكتب های ادبی مکتب ادبی رمانتیسم نظریۀ ادبی
نوشته‌های تازه
  • مؤلفه های آثار رئالیستی
  • انواع رئالیسم
  • مكتب ادبی رئالیسم
  • مكتب ادبی سمبولیسم
  • رمانتیسم در کشورهای مختلف
دسته بندی دوره ها
دوره های من
دسته بندی دوره ها
دوره های من
برای مشاهده خریدهای خود باید وارد حساب کاربری خود شوید
Facebook Twitter Youtube Instagram Whatsapp